I. Literatura podmiotu
- Szpilman Władysław: Pianista. Kraków : Znak, 2002, ISBN 83-7006-954-1
- Kapuściński Ryszard: Imperium. Warszawa: Czytelnik, 2007, ISBN 978-83-07-03101-9
- Orwell George: Rok 1984, Warszawa: Muza SA, 2004, ISBN 83-85373-48-9
- Herling-Grudziński Gustaw, Inny świat, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2010, ISBN 97-883-08-040-24-9
II. Literatura przedmiotu
- Dubel Lech: Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku. Warszawa: LexisNexis , 2005. str. 449-457.
- Bolecki Włodzimierz: Inny Świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Warszawa: WSiP, 1997
- Lewandowska Zofia: Zniewolona myśl. Totalitaryzm a jednostka. Warszawa: Polonia Press, 1995
III. Ramowy plan wypowiedzi
1. Określenie problemu
- destrukcyjny wpływ ustroju totalitarnego na życie ludzkie
- odpowiedzi na pytania : Jak ustrój totalitarny wpływa na moralność i postępowanie człowieka?, Jakie restrykcje nakłada na obywatela państwo totalitarne?, Jak wygląda życie człowieka w państwie totalitarnym?, Jakimi zasadami kierują się ludzie w państwie totalitarnym?
- motyw wolności w państwie totalitarnym
2. Kolejność prezentowanych treści
a. „Rok 1984”
- przedstawienie porządku tamtejszego świata
- przedstawienie ministerstwa sprawiedliwości, jego działania i wielkiego brata
- pojęcia: policja myśli, , myślozbrodnia
-przedstawienie postaci Winstona ( bunt, więzienie, Winston-wzorowy obywatel)
b. ”Pianista”
- przedstawienie bohatera
- restrykcje wobec ludności żydowskiej
- getto (wygląd, sposób traktowania Żydów, życie)
- dalsze losy bohatera (przymusowe ukrywanie się, głód wycieńczenie, walka o życie)
c.”Inny Świat”
- przedstawienie i krótkie streszczenie utworu
- przedstawienie życia obozowego ( wygląd obozu, praca, posiłki, choroby, życie, relacje międzyludzkie, wiara, życie, straże)
- historie Kosylewa, , „doczki generalskiej”
d.”Imperium”
- krótki obraz postaci Kapuścińskiego
-przeżycia i wspomnienia autora związane z rządami komunistycznymi
-wygląd życia w ZSRR podczas panowania rządów komunistycznych
-spuścizna i zmiany w mentalności ludności rosyjskiej po zmianie ustroju
3. Wnioski
- zanik wartości moralnych
- brak wolności czynu i słowa
- życie w ciągłym strachu
- straszliwe konsekwencje niesubordynacji
Wpływ ustroju totalitarnego na życie jednostki. Przedstaw na wybranych utworach.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz