Wpływ ustroju totalitarnego na życie jednostki. Przedstaw na wybranych utworach.

I. Literatura podmiotu
-  Szpilman Władysław: Pianista. Kraków : Znak, 2002, ISBN 83-7006-954-1
-  Kapuściński Ryszard: Imperium. Warszawa: Czytelnik, 2007, ISBN 978-83-07-03101-9
-  Orwell George: Rok 1984, Warszawa: Muza SA, 2004, ISBN 83-85373-48-9
-  Herling-Grudziński Gustaw, Inny świat, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2010, ISBN 97-883-08-040-24-9

 II. Literatura przedmiotu
-  Dubel Lech: Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku. Warszawa: LexisNexis , 2005. str. 449-457.
-  Bolecki Włodzimierz: Inny Świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Warszawa: WSiP, 1997
-  Lewandowska Zofia: Zniewolona myśl. Totalitaryzm a jednostka. Warszawa: Polonia Press, 1995

III. Ramowy plan wypowiedzi

1. Określenie problemu
-  destrukcyjny wpływ ustroju totalitarnego na życie ludzkie
-  odpowiedzi na pytania : Jak ustrój totalitarny wpływa na moralność i postępowanie człowieka?, Jakie restrykcje nakłada na obywatela państwo totalitarne?, Jak wygląda życie człowieka w państwie totalitarnym?, Jakimi zasadami kierują się ludzie w państwie totalitarnym?
-  motyw wolności w państwie totalitarnym
2. Kolejność prezentowanych treści
a. „Rok 1984”
-  przedstawienie porządku tamtejszego świata
-  przedstawienie ministerstwa sprawiedliwości, jego działania i wielkiego brata
-  pojęcia: policja myśli, , myślozbrodnia
-przedstawienie postaci Winstona ( bunt, więzienie, Winston-wzorowy obywatel)
b. ”Pianista”
-  przedstawienie bohatera
-  restrykcje wobec ludności żydowskiej
-  getto (wygląd, sposób traktowania Żydów, życie)
-  dalsze losy bohatera (przymusowe ukrywanie się, głód wycieńczenie, walka o życie)
c.”Inny Świat”
-  przedstawienie i krótkie streszczenie utworu
-  przedstawienie życia obozowego ( wygląd obozu, praca, posiłki, choroby, życie, relacje międzyludzkie, wiara, życie, straże)
-  historie Kosylewa, , „doczki generalskiej”
d.”Imperium”
-  krótki obraz postaci Kapuścińskiego
-przeżycia i wspomnienia autora związane z rządami komunistycznymi
-wygląd życia w ZSRR podczas panowania rządów komunistycznych
-spuścizna i zmiany w mentalności ludności rosyjskiej po zmianie ustroju
3. Wnioski
-  zanik wartości moralnych
-  brak wolności czynu i słowa
-  życie w ciągłym strachu
-  straszliwe konsekwencje niesubordynacji

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz